HTML

salsa

Fűszer az élethez - a zenéről, a táncról, a szenvedélyről, az örömről, a felszabadultságról, és persze bulihelyekről, DJ-kről, emberekről, tanulásról, kongresszusokról, hangulatokról - minderről szól a blog, néhányunk szemüvegén keresztül.
Mindenkinek, akit a salsa érint és megérint - stílustól függetlenül: vágyakozóknak, kezdőknek, haladóknak, versenyzőknek, tanároknak.

Többen szerkesztjük a blogot, s bővülnénk is: ha nem csak olvasnál, akkor szólj hozzá, ha még több mondanivalód van, akkor gyere és írj a blogra.

Salsa LA: Greg bemutatkozás >
Salserina: Judit bemutatkozás >

Friss topikok

  • petrobol: Én az a fajta vagyok, aki felkéri az új/ismeretlen lányokat is. Pl.: amikor először buliztam Szomb... (2012.11.20. 15:34) A táncparkett szélén
  • WhoTheHell: Annyit tennék hozzá, hogy igazából ők főleg timbát játszanak. www.timba.com/artists/calle-real en... (2010.09.07. 22:01) Salsa előadók: Calle Real
  • Salserina: @Booo-bi: :DDD Meg annak is betudható az elképedt nézés, hogy nincsenek hozzászokva. De ez mink... (2009.12.10. 11:47) Gondolatok az improvizációról
  • EdBoyWW: Hiánypótló blog! Magam rendkívül vájtfülű vagyok, nagyon odafigyelek arra, hogy mit hallgatok. Tá... (2009.11.29. 17:55) Slágerlista mint olyan
  • Booo-bi: Juditot öröm nézni tánc közben, sugárzik a tekintete és nagyon szép/pontos a mozgása. (2009.11.11. 10:13) A salsa és én (bemutatkozás: Salserina)

Linkblog

2009.06.17. 16:29 salsa LA

Mi az a timba?

tettem fel magamnak (és másoknak is) a kérdést, melyre, mint kiderül, nem egyszerű válaszolni. Sokszor hallottam már a kifejezést, szembetűnően sokszor csak az utóbbi időben, amikor már van a timbának szentelt buli is.

Nem, nem fogom megmondani a tutit. Nem tisztem, s őszintén: nem is tudom.
Van egy sejtésem, de lassan jussunk el oda.
Érdekelni kezdett, hogy mi is ez az egész.
A Salsaforumon van róla egy most éppen 18. oldalánál járó bejegyzés, illetve az egyik buli topicjához mindjárt lett egy zenelista is. Parázs vita és sok agyalás. Nem próbálom összefoglalni, csak néhány, általam fontosnak ítélt megállapítás a fórumból:

Sonero:
"Általában a 90-es évektől kifejlődött kubai tánczenét szokták érteni alatta"

Antonio Gambadoro:
"A Timba (akar uj kubai hangzasnak, akar uj kubai zenei mufajnak nevezzuk) kozel all a  Salsa-hoz, de nem teljesen azonos. Pl. egy nagyon Timba-s La Charanga Habanera dal egyaltalan nem Salsa (zeneileg), akarhogy nevezzuk."
"Szerintuk a Timba a termeszetes evolucioja a kubai zenenek (tudjuk honnan, hova es milyen ritmusokon keresztul ment ez az evolucio), hangsulyozom, hogy ez a kubai zenenek az evolucioja es nem a Salsanak!!! Azt is mondjak, hogy a Timba nem is uj zenei mufaj, hanem uj "hangzas" ("sonoridad)!"

Balazs:
"Nem igaz, hogy sok Timba csak a zenéről szól! Nem tudsz mutatni olyan Timbát, amire nem lehet táncolni. Sőt, minél összetettebb, bonyolultabb, annál jobban inspirálja a táncost!"

Callado:
"A timbában sokféle clave ritmus előfordul, a salsában csak kétféle. A clave a salsában sem mindig hallható, de az az állandó alap; az egy-három váltással salsában megmarad a rend, a táncosokat nem zavarja össze. A timbában nincs "szokásos", minden szám egyedi, számokon belül is változhat a clave alap, például ahogy írtad, megfordul."

Sonero:
"A hagyományos salsához képest - ami nálunk oly népszerű - a hangsúly nem annyira a dallamon, hanem a ritmuson van. Ráadásul igen összetett ritmusokat alkalmaz, és egy dalon belül akár többször is váltogatja azokat: ezért olyan nehéz táncolni, de ettől izgalmasabb is, mint a többi salsa."
"A dallamnál elég gyakran előfordulnak disszonáns hangok, a magyar fülnek szokatlan énekesi felvezetők a főtéma előtt, ez is nagyon eltér más salsáktól, és idő kell ahhoz, hogy az ember hozzászokjon, és élvezze."

Tehát, eddig annyit tudunk, hogy valami eredendően kubai, nem salsa, a szám közben is változó, bonyolult ritmussal rendelkező zenei műfaj.
Nézzük tovább.

A timba.com egy zenei kiadónak a site-ja, amely egyszerűen csak így aposztrofálja magát: The Home of Cuban Music. Tehát A kubai zene A timba?

A Wikipedia Timba szócikkében így olvashatunk magáról a zenéről:
"The North American drum-set is heard in all timba bands"
"Horn parts are usually fast, at times even bebop influenced, and stretch to the extreme ranges of all instruments. Bass and percussion patterns are similarly unconventional."
"What came to be known as the "timba explosion” started not with NG La Banda, but with the debut album of La Charanga Habanera, "Me Sube La Fiebre”, in 1992."

Néhány videó, belőlük kicsit egyértelműbb lehet, hogy mire gondoltak a szerzők a definíció-szerűségek megalkotásakor:




A timba.com-on egy fórumbejegyzésben találtam még egy egészen jó meghatározást: "Songo is los van van's sound from the 70's, timba is NG la banda from the late 80's and all the groups that followed them. They both mix traditional Cuban music with other styles like jazz, rock, funk etc. but? they have different grooves. Timba has more rumba in it."

Még egy érdekes videó:

S végül, néhány ajánlott zene:
NG LA BANDA: En la calle (1993)
LA CHARANGA HABANERA: Me sube la fiebre (1993)
PAULITO AND OPUS 13: Dance and Romance
MANOLÍN el Medico de la Salsa: Para mi gente (1995)
ISSAC DELGADO: El año que viene (1995) and Otra idea (1996)
BAMBOLEO: Te gusto o te caigo bien (1996) and Yo no me parezco a nadie (1997)

Nem írok személyes véleményt a timbáról, ha csak annyit nem, hogy nekem nem jön be úgy, összességében, mint műfaj. Értékelem néhány zenében a sok-sok ritmustörést, kiállást, improvizációt, de ezt túlzásba is lehet vinni, s szerintem a legtöbb zenész túlzásba is viszi. Inspiráló lehet erre táncolni, de valahogy az az érzésem van folyamatosan a zene hallgatása közben, ha ennyire kell figyelni a zenére (márpedig nagyon), akkor ki figyel a leányzóra, akivel az illető táncol?

5 komment

Címkék: salsa rumba timba salsaforum zenelista timba zenék timba zene


A bejegyzés trackback címe:

https://salsa.blog.hu/api/trackback/id/tr41191421

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Salserina 2009.06.18. 15:39:38

:) Az utolsó másfél sorban írtak eléggé magas labda, de inkább nem csapom le. :D

Nyah, ez úgy működik, hogy sokszor hallgatja az ember fia, lánya és a vérévé válik. Legalábbis nálam így van.
Szerencsé(m)re, van jó pár kubai salsát táncoló fiú, aki egész remekül meg tudja a lányokat - köztük engem is! - táncoltatni timbára a bulikban. Innen is puszi Nekik! :)

el Tiburón 2009.06.18. 15:52:09

A timba az, ami felpörget, az az extra.
Sokáig nálam is ment a divatsalsa, majd a zenebeszerzések közben jött a felsoroltak közül pár előadó, és akkor úgy éreztem, megvan, ez az. Nah ez volt a timba. Nem egy jazzes, 8-10 perc hosszú egyveleg, ahol érzed és tudod, hogy mikor mi fog következni, hanem egy igazi falrázós partyzene. Kinek mi.
Azért utálják itthon sokan, mert az alap 1-et is alig hallják(nézz körül buliban), ráadásul -ahogy Sombrero is írta- folyton hangsúlyosan dallamos zenék szólnak, semmi csemege, holott az igény megvan rá -lásd a csütörtöki bulikat.
A timba az igazi ínyencség, mint a disznótoron nevelkedett parasztnak a rákvacsora.

el Tiburón 2009.06.18. 15:53:47

@el Tiburón: Sonero, nem Sombrero, mea culpa

sonero 2009.06.21. 17:58:48

Itt sombrero, ja nem sonero...:)

Szóval a poszt rendben volt, szerintem még oldalakat lehetne teleírni erről, de külön értékelem, hogy egy olyan valaki próbált meg nyitottan, érdeklődően fordulni a témához, aki bevalottan nem timbarajongó.

Egy kis pontosítás a számok felsorolásához, mivel látom időrendi sorrendbe próbáltad rakni. Szóval a Paulito FG y Opus 13-nak volt egy lemeze 1991-ben, a Reclamo por tu Cuerpo, ami megjelent Dance and Romance néven is (nem tudom miért). Ezen a 7. szám a Las Casas del Pepito, ami valóban zseniális szám. Nem tenném szóvá, ha nem 1991-es lenne, tehát eléggé úttörő a műfajban.

A másik, hogy azt írod: "...ha ennyire kell figyelni a zenére (márpedig nagyon), akkor ki figyel a leányzóra, akivel az illető táncol?" Csak eszembe jutott, hogy a salsaforumon pont én írtam valami hasonlót a Chris által ajánlott Willie Colón és Eddie Palmieri számokra, pedig azok vonalasak (persze nem az egyszerű fajtából...). Szerintem nem kell semmit erőltetni, vagy ráérez az ember, vagy nem. Az mondjuk sokat lök a dolgon, ha valaki kimegy Kubába, de ez sem feltétlenül szükséges hozzá. Nem baj, ha nem tetszik elsőre. Nyitottnak kell lenni, és úgy tűnik, Greg erre törekszik...:)

salsa LA 2009.06.21. 18:30:36

@sonero: Köszi a pozitív hozzáállást! :-)
Igen, magamon észrevettem, ha nagyon "beindulok" egy zenére, vagy az adott muzsika nagyon leköti a figyelmem (mert mondjuk még nem hallottam előtte sose), akkor bizony kevesebb figyelem marad a partnerre.
Tapasztalatot írtam le kérdésként.
Amennyire látom, a timba nem az az egyszerű műfaj. :-)
süti beállítások módosítása