HTML

salsa

Fűszer az élethez - a zenéről, a táncról, a szenvedélyről, az örömről, a felszabadultságról, és persze bulihelyekről, DJ-kről, emberekről, tanulásról, kongresszusokról, hangulatokról - minderről szól a blog, néhányunk szemüvegén keresztül.
Mindenkinek, akit a salsa érint és megérint - stílustól függetlenül: vágyakozóknak, kezdőknek, haladóknak, versenyzőknek, tanároknak.

Többen szerkesztjük a blogot, s bővülnénk is: ha nem csak olvasnál, akkor szólj hozzá, ha még több mondanivalód van, akkor gyere és írj a blogra.

Salsa LA: Greg bemutatkozás >
Salserina: Judit bemutatkozás >

Friss topikok

  • petrobol: Én az a fajta vagyok, aki felkéri az új/ismeretlen lányokat is. Pl.: amikor először buliztam Szomb... (2012.11.20. 15:34) A táncparkett szélén
  • WhoTheHell: Annyit tennék hozzá, hogy igazából ők főleg timbát játszanak. www.timba.com/artists/calle-real en... (2010.09.07. 22:01) Salsa előadók: Calle Real
  • Salserina: @Booo-bi: :DDD Meg annak is betudható az elképedt nézés, hogy nincsenek hozzászokva. De ez mink... (2009.12.10. 11:47) Gondolatok az improvizációról
  • EdBoyWW: Hiánypótló blog! Magam rendkívül vájtfülű vagyok, nagyon odafigyelek arra, hogy mit hallgatok. Tá... (2009.11.29. 17:55) Slágerlista mint olyan
  • Booo-bi: Juditot öröm nézni tánc közben, sugárzik a tekintete és nagyon szép/pontos a mozgása. (2009.11.11. 10:13) A salsa és én (bemutatkozás: Salserina)

Linkblog

2009.10.07. 19:51 Salserina

A táncparkett szélén

A petrezselyemárulás sok nőnek volt ismerős a diszkó korszak előtt, mikor még csak a társastáncok uralták a partikat bálokat. Ma újra szembesülnek vele egy-egy salsa partin.

Annak idején a báloknak megvolt a saját, kőbevésett etikettje, menetrendje. Talán pont a felesleges petrezselyem kereskedés kiküszöbölésére találták ki anno a táncrendeket, hogy a nők és a férfiak előre felkészülhessenek az estére. A diszkó, az induviduális tánc megjelenésével a nők felszabadultak a kötöttségek, a formalitás alól. Akár egyedül, akár csoportosan, de táncoltak, mikor kedvük szottyant. Egy táncőrültnek ez egy majdnem tökéletes állapot.

A társastáncok, jelen esetben a salsa térhódításával megjelentek újra a partik, ahol ugyan még táncrendek nincsenek, de valahol visszatértünk a régi bálok szokásához. Sajnos nem tudom, külföldön mi szokás, csak a magyar helyzetet tudom nagyjából kivesézni, s főleg azt, amit én tapasztaltam, illetve másoktól hallottam.

Egy szóval, már az első salsa partikon automatikusan életbe lépett a régi szokás: a férfi felkéri táncolni a nőt, aki türelmesen várakozik a parkett szélén. Azt a nőt, aki - az egyenrangúság világában - már megszokta, hogy a diszkóban akkor táncol, amikor akar. Most a salsa tanulásával és partikra járással felvállalja azt is, hogy megismerkedik a petrezselyemárus szereppel. Ha tetszik neki, ha nem. Valljuk be, nem kellemes szerep. Különösen annak, aki csak egyetlen okból megy el a buliba, hogy jól kitáncolja magát.

 Az ismerősökkel, barátokkal, fiúkkal és lányokkal oda- és vissza-, át- és megbeszéltük a felkérés és nem kérés helyzetét, mindkét szemszögből. Újra és újra felmerülő téma. Lányok (főleg kezdők) panaszkodnak, hogy a buli végéig egyetlen egyet sem táncoltak, csak álltak vagy ültek várva a fiúk felkérését. Vagy esetleg azt nehezményezik, hogy egy-egy fiú miért megy el mellettük rájuk sem pillantva minden buliban, pedig tudhatná, hogy táncol olyan jól ő is, mint bármelyik hasonló szinten tartó lány. S el-elhangzik a partikon egy-egy lány szájából: bárcsak fiú lehetnék, és annyit táncolhatnék, amennyit akarok.

S ott vannak a jobb érzésű fiúk, akik elmondják, hogy bár a kedvenc partnereiket, a barátaikat is felkérik, de minden buliban igyekeznek olyan lányokat is megtáncoltatni, akiket ritkán vagy soha nem látnak a parketten megpörgetve.

Nehéz elhinni, de bizony férfiakat is hallottam panaszkodni. Hiába voltak lelkesek, hogy ismeretlen helyen ismeretlen lányokat táncoltassanak meg, nagy meglepetésükre kosarat kaptak. Nem egy, nem kettő lánytól.

Meg kell említenem a bátortalan fiúkat, akik jórészt karba- vagy zsebretett kézzel állnak, nézik a salsázókat, majd egy-egy tánc erejéig bebátorkodnak a táncolók közé karjukon az aktuálisan felkért lánnyal. Aztán újra a szélről bámulnak bele a tömegbe.

S minden tiszteletem azoké a fiúké, akik megérkezésük első pillanatától a záró számig szinte végigpörgik a bulit úgy, hogy minden zeneszámot egy másik lánnyal ropják. Igen, ilyenek is vannak!

És hallottam olyan megnyilatkozást is egy-két pasitól, hogy inkább a minőségre megy, mint a mennyiségre. Ergo, szerintük nem kell a partit végig táncolni, elég csak egy-egyet, de az olyan legyen. S természetesen azt is csak bizonyos lányokkal.

 Persze, biztatják a lányokat, hogy a nő is felkérheti a fiút, de ... az nem az igazi. Ha a DJ bemondja, hogy a következő szám a lányoké, akkor már támogatást kapnak rá, tehát "jogos" a lány kérése a fiú felé. Tudom, vannak lányok, akik azt mondják: inkább felkéri a fiúkat és végigbulizza a partit, minthogy a parkett szélén árulja a másnapi ebéd ízesítőjét. (Bár elégedett vagyok azzal a táncmennyiséggel, miket a partikon ejtek, de vannak bizonyos zeneszámok, melyekre salsázni akarok, és nem bízom a véletlenre, tehát egy, esetleg két hölgyválaszt megengedek magamnak egy este.)

S hamár a hölgyválasznál tartok! Ahogyan egy férfinak rosszul esik, hogy kikosarazzák, úgy egy nőnek még jobban. Még az is, ha csak egy kelletlen szájhúzásnak tűnő mozdulat jelenik meg a férfi arcán a lány felkérése alkalmával. Tudja az a pasi egyáltalán, milyen úgy végigállni egy bulit, hogy egyetlen egyszer sem táncolhat, mert nem kérik fel? Vagy talán csak soha nem kapott még kosarat...

Két emlékezetes salsa partimat említeném meg: a legelsőt és az egyik legutóbbit. Az előbbit elkeseredve hagytam ott, mert naiv kezdő létemre azt gondoltam, hogy sokat fogok táncoln. Hát, nem! Pedig négy szám erejéig felkértek! Az utóbbit pegid végigtáncoltam és a buli utolsó óráján már úgy ültem a parkett szélére tolt széken, mint egy kifacsart citrom, és legszívesebben az ágyamba döltem volna a fáradtságtól. De egyszer sem tudtam azt mondani az előttem megálló, kezüket kinyújtó férfiaknak: nem. Felálltam, és csak annyit nyögtem viccesen, hogy csak exhibelakat, enchufekat és vacilakat kérek. Persze a zene és a partner magával ragadott, és kit érdekelt már, hogy a forgásban tántorgok. Ugyanis egyszer eldöntöttem, soha nem mondok nemet a felkérésre, csak ha velős okom van rá. Mindegy ki hív, mindegy milyen táncra. Nem érdekel, hogy vonalas salsára, ha én történetesen kubait tanulok. Vagy egy számomra teljesen ismeretlen táncra. Nekem úgy is az a dolgom, hogy kövessem azt, amit a táncpartnerem vezet nekem. Ha jól csinálja, akkor menni is fog.

Tudom, vannak bevált "trükkök" a lányok számára, amivel magukhoz tudják vonzani a táncolni vágyó férfiakat: mosolygó arc, ritmusra mozgó lábak és test, illetve pozitív hozzáállás. Azt is tudom, hogy egy fajta konklúziót le kellene vonnom így az írásom végére, de ez egy annyira érzékeny téma, amire nehéz konkrét megoldást javasolni. Nem is szerepem. Csak a megérzésemre hallgatok, ami az súgja, hogy még annyit tehetünk: tiszteljük egymást és legyünk empátiával egymás iránt itt is, a táncparkett szélén.

 

4 komment

Címkék: tánc parti lányok fiúk felkérés táncparkett


A bejegyzés trackback címe:

https://salsa.blog.hu/api/trackback/id/tr771427473

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VBaba 2010.02.28. 14:33:04

Sajnos nekem sem jó tapasztalataim vannak a salsa bulikkal kapcsolatban. Igaz, hogy nem régóta próbálkozom a tánctanulással, de mindig azt hallottam, hogy amit az órán elsajátítok, azt a bulikban tudom gyakorlni. Én persze gyakorolnám is, de nincs kivel. Áll az ember a táncparkett szélén, nézi a táncoló párokat és táncolna, de senki nem kéri fel. Ilyenkor persze arra gondol az ember, hogy benne van a hiba. "Talán már nem odavaló, hülyeség volt az egészbe belevágni, minek is jöttem ide" és a többi, amitől a maradék bátorsága és életkedve is elmegy. Én erőt vettem magamon és bátorságot gyűjtöttem az első kudarc után, de másodszorra is így jártam. Most haragszom az egész világra és persze magamra és nem tudom, hogy érdemes-e így folytatni, ugyanakkor tudom, hogy már az életem részévé vált, és nem tudom csak úgy eldobni. Szóval?

cintura 2010.03.02. 16:00:09

@VBaba
Ne csüggedj! Én is így kezdtem annak idején ... 5 évvel ezelőtt. Ma már könyörögni kell, hogy leülhessek pihenni :)
Mi is lelkesen levonultunk lányokkal, hogy na majd ma este.... aztán már szagolgattuk magunkat, hogy esetleg nem-e .....
Az igazság az, hogy a fiúk is bátortalanok és a többség, amíg bizonytalan, inkább olyanokat kér fel, akiket ismer vagy látta már táncolni másokkal és tudja, hogy kb ugyanazon a szinten vannak.
Szóval az én javaslatom az lenne, hogy beszélj össze tánciskolába járó fiúkkal, hogy menjetek együtt. Így egymással tudtok "gyakorolni" és ha látnak a többiek táncolni, akkor már idegenek is föl fognak majd kérni :) Egyébként a táncparkett szélén is lehet gyakorolni alaplépéseket és csípőkörzést :) Van pár lelkes fiú, aki kapva kap az alkalmon, ha látja, hogy egy lány be van sózva :) Szóval ne add fel, menj bulizni és élvezd a zenét :)

Salserina 2010.03.02. 17:01:32

@VBaba:
Ahogy cintura is írta! Ne csüggedj! Ezt végképp nem szabad! Csak néhány fiú olyan, hogy ismeretlen lányokkal is táncol. Ezért érdemes a tánciskolai férfiakkal együtt menni bulikra vagy legalább az órán szóba elegyedni. Így már bátran odamennek majd hozzád a partin. A bulin pedig két felkérés között sueltázhattok a lányokkal (alaplépések, forgások, egyéb suelta lépések letáncolása bemondásra).
S hidd el, az érzéseiddel nem vagy egyedül! Sok kezdő lány átmegy ezen, sőt még a régen táncoló lányoknak is lehet egy-egy ülősebb-álldogálósabb bulija.
Minél többször látják az arcodat a partikon, annál nagyobb esélyed van, hogy végigtáncolod majd a jövőbenieket. :) És addig is élvezd az órákat és a zenét!!!

petrobol 2012.11.20. 15:34:38

Én az a fajta vagyok, aki felkéri az új/ismeretlen lányokat is. Pl.: amikor először buliztam Szombathelyen, 14 számomra ismeretlen lánnyal táncoltam és 6 olyannal, akikkel együtt mentünk Zeg-ről. Az első tánc is rögtön egy ismeretlen hölggyel volt, mert az ismerősök még kérették magukat, engem meg hívogatott a zene... :-)

Ha lány lennék, megkérnék egy srácot, hogy vezesse le nekem az x figurát, mert az óra már rég volt :-)

Egyébként meglepő vagy sem, de már többször volt, hogy ismeretlen lány jött oda hozzám (olyan helyeken, ahol korábban még nem buliztam) és csak annyit mondott: "Szeretne majd táncolni velem"

Kezdő és középhaladó srácoknak üzenem, hogy bátran gyakoroljanak a kezdő(bb) lányokkal (is), mert nagyon hálásak érte és nem fogják szóvá tenni, ha elrontottál valamit (főleg, ha nem is állsz meg/blokkolsz le emiatt).
süti beállítások módosítása